Kur’an’a Göre Kadın-Erkek Eşitliği:

 

Kur’an’a Göre Kadın-Erkek Eşitliği:


Kur’an’da kadın ve erkek arasındaki ilişki, sadece biyolojik ya da toplumsal rollerle değil, ahlaki sorumluluklar ve adalet ilkesiyle birlikte ele alınır. Kur’an’da mutlak anlamda eşitlik mi söz konusudur, yoksa sorumluluk temelli bir denge mi? Bu makalede, Kur’an ayetlerine dayanarak bu soruya cevap aranacaktır.

 

1. Yaratılışta Eşitlik ve Değer Ölçüsünde Eşitlik

Kur’an, kadın ve erkeğin aynı özden yaratıldığını bildirerek yaratılışta mutlak bir eşitlik ortaya koyar:

“Ey insanlar! Sizi bir erkekle bir dişiden yarattık...” (Hucurât 49/13)

Ayetin devamı, üstünlüğün biyolojik değil ahlaki olduğunu açıklar:

“Şüphesiz Allah katında en üstün olanınız, en çok takvâ sahibi olanınızdır.”

Dolayısıyla değer ölçüsünde üstünlük takva ile belirlenir; ne cinsiyet ne mal ne de fiziksel güç bu anlamda üstünlük sebebi olamaz.

 

2. Amel ve Ahiret Karşılığında Mutlak Eşitlik

Kadın ve erkek arasında ahiret ödüllerinde hiçbir ayrım yapılmaz:

“Kim mümin olarak iyi işler yaparsa –ister erkek ister kadın olsun– onu mutlaka güzel bir hayatla yaşatırız...” (Nahl 16/97)

“Ben erkek olsun kadın olsun, içinizden çalışan hiçbir kimsenin emeğini zayi etmeyeceğim.” (Âl-i İmrân 3/195)

Bu ayetler, Allah katında emek, iman ve ahlakın esas ölçü olduğunu ve cinsiyet farkı gözetilmediğini açıkça belirtir.

 

3. Toplumsal Rollerde Farklılık ve “Bir Derece” Meselesi

Kur’an bazı ayetlerde erkeklere kadına karşı bazı sorumluluklar verir. Bu durum sıklıkla “üstünlük” olarak algılansa da bağlamlar dikkatle incelendiğinde aslında öncelik verilen sorumluluklar olduğu görülür.

a. Nisa 34: Koruyuculuk (Kavvam) Ayeti

“Erkekler, kadınların kavvamıdır. Çünkü Allah, kimini kiminden farklı kılmıştır ve çünkü erkekler mallarından harcarlar.” (Nisâ 4/34)

Bu ayette geçen kavvam kelimesi, hükmetme değil koruma, yönetme ve sorumluluk taşıma anlamındadır. Neden olarak da erkeğin maddi yükümlülüğü gösterilmiştir. Yani bu üstünlük değil, ekstra yükümlülüktür. Erkek güçlü olabilir ama bu güç, ayrıcalık değil sorumluluk getiren bir farklılıktır.

b. Bakara 228: “Bir Derece” Ayeti

“Kadınların, erkekler üzerinde olduğu gibi hakları vardır. Ancak erkeklerin onlara bir derece fazlası vardır.” (Bakara 2/228)

Bu “bir derece”, bağlam olarak boşanma sürecindeki barışma hakkı üzerinden bir düzenlemedir. Erkek, boşama yetkisini kullandığı için barışma noktasında inisiyatif alması beklenmiştir. Bu bir adalet ilkesidir, mutlak bir erkek üstünlüğü ilanı değildir.[AO1] 

 

4. Güç Farkı Üstünlük Müdür?

Evet, erkekler biyolojik olarak kadınlardan genellikle daha güçlüdür. Ancak Kur’an bu durumu da mutlak üstünlük olarak sunmaz.

Fiziksel güç, sadece bazı görevlerde avantaj olabilir; fakat Kur’an’ın ölçüsü takva, adalet ve merhamettir. Bu nedenle bir erkek güçlü olabilir ama eğer zalimse, haksızsa ya da duyarsızsa, Allah katında takva sahibi bir kadının gerisindedir.

“Kim bir kötülük yaparsa ona (yaptığının) karşılığı verilir... Erkek veya kadın kim mümin olarak iyi işler yaparsa, onlar cennete girer.” (Nisâ 4/123–124)

Bu da gösteriyor ki, gücün değil, niyetin ve davranışın karşılığı vardır. Dolayısıyla takva sahibi olmayan bir erkek, kadından üstün değildir.


5. Kadın ve Erkeğin Ortak Sorumluluğu

“Mümin erkekler ve mümin kadınlar birbirlerinin dostudurlar...” (Tevbe 9/71)

Kur’an, toplumsal hayatta kadını ve erkeği eşit sorumluluk taşıyan dostlar olarak tanımlar. Bu ortaklık, sadece ahirete değil, dünyaya dair sorumluluklar için de geçerlidir.


Kur’an’da Üstünlük, Cinsiyetle Değil Takva ile Ölçülür

Kur’an, kadın ve erkek arasında mutlak eşitlik yerine, adalet ve dengeyi esas alır. Erkek bazı alanlarda daha güçlü olabilir, bazı toplumsal roller ona verilebilir. Ancak bu, erkeğin kadın üzerinde mutlak üstünlüğü olduğu anlamına gelmez. Çünkü Kur’an’ın temel ilkesi açıktır:

“Allah katında en üstün olanınız, en çok takvâ sahibi olanınızdır.”

Dolayısıyla takva sahibi olmayan bir erkek, sırf erkek olduğu için kadından üstün sayılamaz. Sorumluluk, üstünlük değil yükümlülüktür. Kur’an’a göre üstünlük, sadece ahlakta, bilinçte ve sorumlulukta aranmalıdır.

 

Doğrularım Allah’ın yanlışlarım benimdir.

Aydın Orhon


aydinorhon.com


 [AO1]

  Kur’an Bütünlüğünde Melek Anlayışı – Derinlemesine İnceleme Bilim insanlarının açıklamalarına göre, evrenin başlangıcı yaklaşık 13.8 mil...